Still in love with Cape Town!!

Hallo, hoe gaan dit?!

Yes! Eindelijk was het dan zo ver.. we kunnen weer op pad! Anderhalf jaar op gewacht en echt niet te hard durven hopen.. ik was zooo bang dat het mis zou gaan, maaarrr het is toch gelukt! We hebben een aantal keer tegen elkaar gezegd dat het echt fantastisch (en vooral ongelooflijk) was, dat we weer in Kaapstad waren! En wat hebben we genoten! De plek waar we elkaar 4,5 jaar geleden ontmoet hebben en verliefd zijn geworden, heeft bij beide van ons toch een speciaal plekje gekregen. We zijn naar dezelfde backpackers gegaan en hadden een upgrade genomen naar een kamer i.p.v. een tent. Vlak voor vertrek kregen we nog een betere upgrade aangeboden van de backpackers, of we een kamer wilden met badkamer in de guesthouse. Wij hadden nog niet zoveel verwachtingen van een gezellige vibe in de backpackers, dus hebben hier ja op gezegd. De kamer was prima, alleen de eerste paar dagen hadden we geen warm water en moesten we nog met slippers en handdoeken over straat om in de backpackers te douchen haha. Om er al snel achter te komen dat er inderdaad totaal geen gezellige vibe meer is in de backpackers. Er zitten hier een aantal mensen voor een langere periode die in de buurt werken en helaas zijn er nog geen andere toeristen. Hopelijk gaat dit allemaal weer komen!!

We hebben wisselend weer gehad en hier onze planning een beetje omheen gebouwd. De eerste dag zijn we naar de V&A Waterfront gelopen via longstreet met onderweg onze nodige stops. Er achter gekomen dat onze gezellige koffieplek er ook niet meer is, maar ook gezien dat V&A nog steeds gezellig is met leuke bandjes. Nog een leuke Afrikaanse cd gekocht die we hopelijk in onze 4×4 kunnen luisteren als we lekker door Afrika gaan toeren. En de zeehonden zijn er ook nog!

De volgende dag met onze huurauto op pad gegaan om de Elephant’s Eye Cave hike walk te doen. Helaas is de Afrikaanse Piet Paulusma ook niet te vertrouwen, dus de helft van de wandeling slecht weer gehad. Een uitdaging om een berg op te wandelen in de regen maar wel genoten van de mooie omgeving. Zo blij dat we eindelijk weer in de mooie Afrikaanse natuur konden rondwandelen, met fynbos en bergen om ons heen. Elephant’s Eye Cave staat waarvoor je denkt dat het voor staat, een olifantenhoofd en de grot waar je heen loopt is z’n oog. Je hebt er een beetje fantasie voor nodig en het ligt er natuurlijk aan van welke kant je kijkt, maar het was mooi!

De volgende dag hebben we een peninsula route gereden, over chapman’s peak waar we toen onze eerste selfie hebben gemaakt, naar houtbay waar de zeehonden staan te wachten op eten bij iedereen die er maar aanwezig is…

De volgende dag voor velen een welbekende foto gemaakt voor de tafelberg, aangezien we eindelijk mooi zicht hadden op de berg. Oh ik hou zo van die berg!

Hierna weer een prachtige wandeling gemaakt vanaf Franschoek. Wat een omgeving! Heerlijk koud bergwater gedronken mmmm

De dag erna weer met onze auto op pad gegaan, was weer mooi weer, vanaf signal hill de berg bekeken, hierna op de rotsen gelopen in het water bij camps bay (ik heb echt NIET geklaagd dat de rotsen nat waren), weer even gekeken bij onze oude vertrouwde campingplek, biertjes gedronken met uitzicht op de berg vanaf onze favo kroeg en pizza gegeten bij zonsondergang met jawel… uitzicht op de berg! Heerlijk dagje!

Zo mooi om te zien hoe deze stad rondom de berg is gebouwd, wij houden er zo van! Ben een aantal keer echt stil van geworden van de schoonheid van de berg.. en zoals de meesten weten… is daar wel wat voor nodig hehe. Still in love with Cape Town!!

Onze enerlaatste dag in Kaapstad besloten we nu wel genoeg oefening gehad te hebben om de tafelberg zowel op als naar beneden te klimmen. Wow, wat ontzettend mooi! Het ene prachtige uitzicht na het andere. Soms hadden we het een beetje zwaar naar boven toe, maar ik vond het uiteindelijk wel meevallen. Later op de berg rondgewandeld, wat gegeten en genoten van het uitzicht (Oh ja, het begon toen wel een beetje te waaien…) Alhoewel we met de cablecar naar beneden hadden kunnen gaan, vond ik dit zonde en vond dat we naar beneden moesten met een wandeling, dezelfde wandeling als waar ik 4,5 jaar geleden onwijze spierpijn van heb gehad. Nu ook dus. Ik typ dit blog bijna een week later en kan eindelijk weer een beetje normaal lopen…..

Onze laatste dag daar hebben we dus wat rustiger aangedaan, we zijn laat op pad gegaan en naar stellenbosch gereden. Hier lekker geluncht, beetje rondgelopen en onderweg naar huis een winetasting gedaan. Omdat Zuid Afrika op dat moment op level 3 zat, kon je van vrijdag t/m zondag geen wijn kopen in de supermarkten. Bummer! Maar mensen die van wijn houden hebben hier wel een oplossing voor! Bij de winetasting konden we wel wijn kopen.. hehe… Weinig foto’s gemaakt deze dag..

We zijn wel een beetje geschrokken van de armoede die er is ontstaan in en rondom kaapstad. De armoede is nu ook deze kant op getrokken. Ik heb nog nooit in m’n leven gezien dat mensen op de snelweg onder de vangrail hun hutjes maken met dozen. Ze riskeren hun leven door de drukke snelweg over te steken en liggen s’nachts in de uitlaatgassen, het lawaai en de lampen te ‘slapen’. Vreselijk om te zien!

Op het moment zijn we nu al weer een paar dagen in Krugersdorp bij Joe z’n familie. Erg fijn om iedereen weer te zien. Ik moet wel weer erg wennen aan het Afrikaanse tempo van sommige mensen en dan bedoel ik vooral de bediening in sommige koffieplekken/restaurants en b.v. politiebureaus (we hebben een verklaring nodig om de 4×4 over de grens te mogen rijden), Joe weet dan meestal wel weer iets anders te verzinnen, zodat we niet na 5 uur huilend het bureau hoeven te verlaten zonder resultaat.. haha.. Héél misschien hebben we een 4×4 over een paar dagen.. wordt vervolgd!

Terwijl ik dagelijks de Afrikaanse taal hoor, vind ik het nog steeds een grappige taal en helaas zie je de taal niet zoveel meer voorkomen op schrift. Des te leuker als je het weer ziet..

Tot siens!!

6 comments

1. Henk Batelaan schreef:

Geniet van de mooie dingen !

2. Ferwin schreef:

Mooi jullie te volgen en fijn dat het toch is gelukt. Geniet ervan!

3. Theo schreef:

Hoi kanjers, met dikke tranen lees ik jou verslag, precies 24 jaar geleden 5 september 1997 was de start van onze eerste rondreis door ZA. Een herinnering voor levenslang. Zoals jij het beschrijft over de tafelberg hebben wij het ook mogen ervaren, een bijzonder gevoel, zou het heimwee zijn?? (:)). Wetende dat ZA afhankelijk is van touristme zal het zeker merkbaar zijn dat er veel armoede is ontstaan. Wat blijft is de natuur en de dieren en familie van Jo, dus hopelijk kunnen jullie genieten van het weerzien. Veel plezier en blijf vooral berichten sturen, dan komen de mooie herinneringen bij mij ook weer terug zoals je vast wel begrijpt (:((. GENIET waar het kan Mooibly Theo.

4. Esther schreef:

Hi (there’s something about) Mary!!! 😛 En hi Joe!
    Wat heerlijk om ZA weer te zien, incl. jullie stralende bekkies! Alhoewel ik me wel afvraag of alles goed met je gaat. Bergwater drinken in Franschhoek? Volgens mij hebben ze daar wel wat beters in de aanbieding. 😉
    Gelukkig zag ik een paar fotootjes verderop een plaatje van een geopend flesje Savannah Dry. Het gaat dus goed met je.
    De Tafelberg blijft inderdaad een fantastisch hoopje steen. En maakt Kaapstad een van de mooiste wereldsteden die ik heb gezien. De Chapman’s Peak Drive ligt er ook nog fijntjes bij. En het water kleurt mooi mee. 🙂
    Treurig dat corona de armoede alleen maar heeft versterkt, maar dat is helaas niets nieuws. Gelukkig zijn jullie er om de lokale ondernemer een boost te geven. 😉 Ben heuuul benieuwd naar jullie 4×4 (=16). Hopelijk slagen jullie snel en kunnen jullie lekker starten met toeren! Beloof me 1 ding: laat Joe (en jezelf) NOOIT meer op zo’n uitstekend stuk rots staan op zo’n belachelijke hoogte! Trut!

5. Broertje schreef:

Prachtig allemaal, ik vind vooral die Elephant’s Eye Cave super gaaf. En de foto’s van de beestjes. Oh en de foto’s van jullie natuurlijk. En de natuur. Ja, best tof daaro 😉

6. Marianne schreef:

Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben!!! Mooi verhaal, mooie foto’s!!! Lekker genieten!!!